القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

دليل المعلم مادة القيم للصف الخامس الفصل الدراسي الأول المنهج الجديد

 

دليل المعلم مادة القيم للصف الخامس الفصل الدراسي الأول المنهج الجديد

اليوم الرياضي في المدارس، هيكون بدون حصص، بدون شرح للمنهج، بدون دخول الطالب للفصل، وده هيكون يوم كل أسبوع.. اليوم الرياضي هيتطبق على 4 مراحل، يعني في بداية السنة الدراسية هيتطبق على 25% من مدارس كل إدارة، على شهر 12 هيتطبق على 50% من مدارس كل إدارة، وفي الترم التاني هيتطبق على كل المدارس.
= طب ازاي هيتعوض الطالب عن اليوم ده؟.. هيتعوض من خلال حصص للمشاهدة في الفصل.. يعني إيه حصص مشاهدة؟ يعني هياخدوا الدروس اللي بتتشرح في القنوات التعليمية الثلاثة (مدرستنا 1، مدرستنا 2، مدرستنا 3) ويشغلوها في الفصل على سبورة ذكية، أو داتا شو، أو جهاز الكمبيوتر.
= حصة المشاهدة هتكون لفصل أو أكثر مع بعض، حسب مساحة القاعة، بحيث يكون فيه راحة في جلوس الطلاب جمب بعضها وبطريقة تخليهم يشوفوا كويس المادة المعروضة.
= حصة المشاهدة الواحدة - حسب خطة الوزارة اللي اتبلغت للمدارس- هتساوي حصتين من الشرح العادي اللي بيشرحه المدرس.. بحيث توفر كل مدرسة 25% من الحصص، تروح تعمل بيهم يوم رياضي.
= حصص المشاهدة مش هتطبق كل يوم، دي هيكون ليها جدول أسبوعي، والمعلم فيها هيشغل الشرح على الشاشة، ويناقش الطلبة في اللي شافوه.. وفي باقي الحصص هيقف يشرح عادي.
= المهم يعني، المدرسة اللي هيتطبق فيها اليوم الرياضي، هيكون فيها يوم أسبوعيا: بدون دراسة، بدون منهج، بدون فصل.. لكن هيكون للنشاط الرياضي، أو الفني

 

 

هنا 

هناا

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات