القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

تحميل كتاب بكار كامل الصف الرابع الابتدائى الترم التانى عربى 2022

 


 تحميل كتاب بكار كامل الصف الرابع الابتدائى الترم التانى عربى 

عن مسابقة تعيين 30 ألف معلم:
- أولاً : المسابقة هتكون تثبيت مدى الحياة بالجهاز الإداري للدولة بعكس مسابقة الـ 36 ألف التي كانت بعقد مؤقت ، وهتكون للجميع ، سواء لمن تعاقدوا من قبل وهم الـ36 ألف معلم، ولمن تعاقدوا بالحصة، ولمن تعاقدوا بالتطوع ، والخريجين من الكليات التي ستحتاج الوزارة لتخصصاتهم.
- ثانياً : الإعلان عن شروط وتخصصات المسابقة، وطريقة التقديم هيكون في أول شهر أبريل إن شاء الله.
- ثالثاً : الأولوية هتكون للصفوف الإبتدائية والمواد الأساسية لإن العجز فيها كبير جداً .
- رابعاً : الصفوف الأولى ، يعني عربي ، إنجليزي ، علوم ، دراسات ، رياضيات ، حاسب ، وهكذا ، أما باقي الصفوف فحسب نسب العجز في كل مادة في كل صف في كل مدرسة وهكذا.
- خامساً : لن يتم تجاهل الإعدادية والثانوية ولكن ده هيكون في التخصصات اللي فيها عجز صارخ فقط، على الأقل في أول سنة من المسابقة.. لأن المسابقة ممتدة معانا لمدة خمس سنين وكل سنة هيتعين 30 ألف.
- سادساً : الأنشطة هيكون لها نصيب في التعيينات، لأنها جزء من منظومة التعليم الجديدة بالصفوف الأولى.
- سابعاً : مدارس قرى حياة كريمة الجديدة، أكيد ليها نصيب كبير ، لأنها بلا أي معلمين، وتم تأسيسها منذ شهور في القرى والمناطق التي يتم فيها تطبيق المشروع، ولم يكون فيها مدارس من قبل.
- ثامناً : المسابقة نفسها مش هتكون على مستوى الجمهورية بنفس الأعداد في كل محافظة.. لأ.. دي هتكون حسب احتياج كل مادة في كل صف في كل مدرسة في كل إدارة، يعني مثلاً : ( إدارة المطرية في القاهرة محتاجة 100 مدرس إنجليزي ، بس الإدارة اللي جمبها محتاجة 50 بس ، أما الإدارة اللي جمبهم مش هتكون طالبة إنجليزي خالص ، أنا بطرح مثال مش أكتر لتبسيط المعلومة ) .
- تاسعاً : الكلام ده ليه؟.. لأن وزارة التعليم أصبح عندها قاعدة بيانات كاملة متكاملة ، عن كل فصل في الخمسين ألف مدرسة على مستوى الجمهورية، فيه عجز إيه، ومحتاج كام معلم، في كل مادة، وكل مدرسة محتاج كام معلم في كل صف، وهكذا.. والحصر ده مكنش موجود قبل كده، لكنه اتعمل.


 

هناااااااا 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات