القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

اسئلة عربى نظام جديد امتحان اليكترونى للصف الرابع المنهج الجديد الدرس الاول2022

 

 اسئلة عربى نظام جديد امتحان اليكترونى للصف الرابع المنهج الجدبد  الدرس الاول فقط


مادة اللغة العربية هى مادة لا  يستهان بها و خاصة  فى ظل النظام الجديد حيث ان المنهج مملوء بالاشياء الجديدة و القواعد النحوية والاساليب و التراكيب لذا بجب التدريب ع كل كبيرة و صغبرة فى هذا المنهج لضمان تهيئة الطلاب للامتحان .


كلمتين عايزة أقولهم
أولًا: كلنا معترفين إن منهج الصف الرابع طويل، وبعض الأجزاء صعبة، وقد لا تتناسب مع قدرات أغلب الأطفال، لكن ماذا سنفعل؟
 
 
للآسف الوزير عمره ما هيستجيب لأي ضغوطات، ولا هاشتاجات، ودا جربناه كتيييير جدًا جدًا، وفي الأخر استسلمنا للأمر الواقع والمفروض علينا؛ فلماذا نضيع وقتنا في حاجة احنا عارفين إنها مش هتغير في الأمر شيء؟!
ثانيًا: بصفتي معلمة للآسف تطوير المناهج بهذا الشكل احنا متضررين منه جدًا؛ لأننا مسئولين عن أطفال كتير، ولازم ولا بد أن نجد أيسر السُبل التي نصل من خلالها المعلومة للطفل، وإننا لازم نسارع الزمن؛ لأننا مرتبطين بوقت معين، فدا اللي نفسي ناس كتير تعرفه.
 
 
 
ثالثًا: أرجوكم كفاية ترهيب في الأطفال، احنا كلنا عارفين إن معظم الأطفال بيدخلوا الجروبات، وبيشوفوا المنشورات، وحالة الترهيب اللي على هذه الجروبات، فراعوا حالتهم النفسية، تخيل كدا لما طفل يشوف كل الترهيب دا هيعمل هو إيه، ليه نتسبب في ضغط نف
سي على طفل كل ذنبه إنه موجود في بيئة تعليمية غلط؟!
رجاءً راعوا مشاعر أطفالنا، وحولوا حالة الترهيب دي لحالة تشجيع وتحفيز لهم، الوقت اللي بنضيعه فيما لا فائدة منه، نحاول جاهدين ومستعينين بالله أن نبحث عن طرق لتيسير الأمر على الجميع، كل واحد عنده فكرة يطرحها ويفيد غيره.
 
استعينوا بالله
الامتحان هنا 
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات